top of page
Search

بازی و اثرات آن بر کودکان

منظور از بازى، هرگونه فعالیت جسمی یا ذهنی هدفداری است که به صورت فردی یا گروهی انجام مى‌شود و موجب کسب لذت و برآورده كردن نیازهای کودک مى‌گردد.

بازی مهمترین بخش زندگی کودکان است. کودکان از طریق بازی افکارشان را بازگو می‌کنند و به همان راحتی که بزرگسالان احساساتشان را با کلمات بیان می‌کنند، آنان نیز همین کار را به وسیله بازی انجام می‌دهند.

کودک در طول بازی توانایی حل مشکلات خود را پیدا می‌کند و به وسیله آن می‌تواند اعتماد به نفس و روحیه استقلال طلبی را در خودپرورش دهد، بازى همچنين راهى براى ايجاد تعامل با محيط و اطرافيان است.

کودک در بازی نیازهاى گوناگون خود را برآورده می‌سازد و انرژی خود را تخلیه می‌کند که این کار باعث افزایش آرامش او شده و سطح توجه کودک را بالا می‌برد، در غیر این صورت اگر این انرژی امکان بروز پیدا نکند، احتمالا به اضطراب، افسردگی و پرتحرکی تبدیل می‌شود و یادگیری را دچار اختلال می‌كند.

در واقع بازی به اندازه تغذیه صحیح و امنیت برای رشد کودک مهم و ضروری است و عاملی است که به رشد تفکرات و خلاقیت های کودک کمک می‌کند.

امروزه بازى به عنوان ابزارى براى درمان برخى از مشكلات رفتارى كودكان مورد استفاده قرار مى‌گيرد.

بازی درمانی نوعی مشاوره یا روان درمانی است که از بازی به عنوان ابزارى براى برقراری ارتباط و کمک به کودکان برای جلوگیری یابرطرف کردن چالشهای روانی استفاده می‌شود،

درمانگران با مشاهده کودک هنگام بازی می‌توانند به میزان توانایی و درک او در زمینه‌های گوناگون مانند ارتباط برقرار کردن با دیگران، درک او از اطرافيان و همچنین درکی که از خود دارد، پی ببرند. رفتارها، نظرات، احساسات و چگونگی ابراز وجود کودک در بازی به آنها کمک می‌کند که نسبت به مشکلاتش و این که او دنیای اطراف خود را چگونه می‌بیند، آگاهى كسب كنند، بدين گونه مسير براى درمانگران روشن مى‌شود و از اين طريق به والدين برای رشد و تربیت سالم كودك كمك مى‌كنند.

بازى درمانى علاوه بر درمان مشکلات اضطرابی و اختلالات روانی، به افزایش سازگاری و توانمندی‌های کودکان نیز کمک می‌کند، درواقع راهی برای آنها فراهم می‌کند تا تجارب و احساسات خود را از طریق یک روند طبیعی، خود هدایت شونده و خود درمانی بیان کنند.

این روش به صورت فردی و گروهی توسط متخصصان و روانشناسان انجام می‌شود. همچنین والدین نیز می‌توانند بازی درمانی را درخانه اجرا کنند و از بازی‌های مختلف در جهت ارتقای توانمندی‌های جسمی، ذهنی و ارتباطی فرزندشان بهره ببرند. با این حال باید توجه داشته باشید که استفاده از این روش توسط مشاوران کودک به مراتب اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

در انتها اين نكته مهم لازم به ذكر است كه ویژگی‌های رفتاری کودکان در بازی‌هایشان کاملا مشخص می‌شود، در نتيجه والدين نبايد به سادگى از كنار بازى‌هاى كودكان‌شان گذر كنند.

0 comments
bottom of page